Pengikut Abang Bebel

Saturday, 20 September 2008

Mari Belajar Bahasaku lagi


MARI! MARI! MARI!

Ya! Kita bertemu lagi dalam sudut mari belajar bahasa Serian!

Perkataan hari ini ialah – eja betul betul K.E.P.A.K = KEPAK

Kepak dalam bahasa melayu semenanjung ni sama lah maksudnya dengan sayap. Lebih kurang la kan aku translate. Memang aku selalu gagal dalam bab penterjemahan ni.

Dalam bahasa Serian pulak, kepak ni bermaksud penat, lelah, letih dan yang sewaktu dengannya. Haa! Nampak tak perbezaannya? Kalau tak nampak, kita tengok contoh penggunaan dalam ayat pulak. Kalau tak nampak gak korang terjun je dari kerusi tempat korang duduk tu secara mendahulukan kepala. Ha ha

Kita tengok sama sama ok?


Bahasa Serian:

Kepak na juak badan kamek tok, banyak gilak kerja di opis tek bah.


Bahasa Sini plak:

Kepak sungguh badan aku, banyak giler keje kat opis. Huh!


Ha ha ha...renung renungkan dan selamat belajar!

2 comments:

elly_yang_comel said...

bahasa johor pulakk...

lepak sungguh hari nie...banyak giler keje kat opis...

hikhikhik AHAKSSSS

syafiqah said...

saya dapat ilmu baru hari ni. =)