Pengikut Abang Bebel

Wednesday, 8 October 2008

Mari Belajar Bahasaku 3


Perkataan yang terlintas dalam kepalaku kali ini ialah T.E.T.A.K

TETAK dalam bahasa melayu semenanjung maksudnya lebih kurang memotong dengan parang atau benda tajam, aku agak agak je lah. BM aku dulu dapat gred tiga je masa SPM. Tengok penggunaan ayat dia nanti korang paham lah sendirik.

Ada pun TETAK dalam bahasa serian bermaksud ketawa. Betul ni, aku tak tipu. Kita tengok contoh penggunaan pulak


Bahasa sini:

Seorang lelaki tanpa nama ditemui berlumuran darah dipercayai ditetak hingga mati.

Kalau dialih bahasa ke bahasa aku:

Sidak nemu sorang laki belomor ngan darah kenak tetak sampei mati.
(tapi tetak dalalm bahasa aku bermaksud ketawa)


Bahasa aku:

Sik dapat kamek nahan tetak nangga sidak duak ya tek belanggar.

Dialih bahasa sini plak:

Aku tak dapat menahan tetak bila nampak budak dua orang tu berlanggar.
(Dalam bahasa sini plak, tetak tu potong)

14 comments:

Hana-Ni-Mo-Nai2 said...

ekekekekek
kamek pun trut nk tertetak dengan entry neh

*betul ke watashi guna ayat tu?

biskutrajin said...

oohh...gitu eh? sini( kapar) aku sebut cebok...org2 jawa gelak je kat aku...cebok 2 maksudnye lain dlm bahase jawe...nak cer tanye cik elly la...cik elly javanese kan?

Suka Bebel said...

cik hana-ni-mo-nai, setiap kali dengar berita orang mati kena tetak, aku tertetak sendirian.ha ha



cik biskut, cebok tu menatang apa plak? ketawa kah?kena tetak kah? kah kah kah?
cik elly tu mmg jawa tapi tak ngaku.haha...upss..

elly_yang_comel said...

hep! ada ore sebut nama kawe ko?

heheh sape kata orang tak ngaku.cik elly ngan bangganya mengatakan cik elly adalah orang jawa walaupun tak pandai cakap jawa...

cebok?? HAHAHHAHA..

cik biskut..elly kan masa belajar kat perak kan....masa nak mandi.ada kawan elly org perak cakap.."bagikat aku cebok tu" elly gelak tak hingat..heheheh

Izzah Malik said...

haha:Dbanyak lagi kan?

almari kalau dalam bahse jawa gerobok,selimut=gebar.
kan cik elly kan?
XD

elly_yang_comel said...

uik..sudohhhh..aku jadi cikgu jawa ke nie..

bukan gebar cik izzah..

GEBORR

Suka Bebel said...

cik biskut, aku dah tau maksud cebok.ha ha ha...memang patut ko kena gelak sakan



cik izzah, almari tu bukan gobok ke?hehe

MiSZuE said...

ni belajar bahasa sarawak ngn jawa lak ek..hihi..

cebok..

SlumbeRaja said...

takpe.. mmg blog saya tu tempat membebel tentang apa saje... masing2 ada opinion. bagus la.. ^^

Izzah Malik said...

alaa,gerobok tu macam formal sikit

ngeeeXD

Suka Bebel said...

miszue, main sebut je cebok tu.ha ha ha



encik slumber, salam singgah...



cik izzah, aku keliru. bila org tau aku dari swak, semua mintak ajarkan bahasa aku.bila aku ajar, bahasa lain plak org nak blaja.manusia manusia manusia....layan aje lahhhh

Redbloodsnow said...

hahahaha...yoderhhhh
leh jadi cikgu tuisyen bhs kita towk

:P

mek nak netak tak ngan parang lowk ewh...hahaha :D

Suka Bebel said...

sampei ati nak netak kamek owhh...lak mek ngadu ngan apiz.ha ha

cHaDacHaDa said...

oh,org sarawak?

kamek suka kuching!

meow!meow!

i mean kuching,sarawak.

and laksa sarawak.

ohhhh...sedapnya!