Pengikut Abang Bebel

Friday, 30 October 2009

Labbaikallahumma labbaik

Labbaikallahumma labbaik,
Labbaikala sharikala kalabbaik,
Innalhamda wanni'mata laka walmulk,
La sharikalak

Hambamu datang menyambut panggilan-Mu,
Ya Allah hamba-Mu datang menyahut panggilan-Mu
Sesungguhnya segala puji-pujian dan nikmat
dan kerajaan adalah kepunyaan-Mu yang tiada sekutu bagi-Mu



Musim haji tiba lagi dan berjuta juta umat Islam yang bertuah berlumba lumba untuk berkunjung ke Tanah Suci Mekah. Masing masing punya kisah dan jalan cerita tersendiri sebelum dapat menjejakkan kaki ke Tanah Suci bagi menunaikan rukun Islam yang kelima dan juga untuk berada lebih dekat lagi dengan Yang Maha Berkuasa.

Setiap kali melihat gambar Kaabah dan orang yang berpusu pusu mengerjakan ibadah haji atau umrah, hati jadi sebak tiba tiba sambil berdoa agar giliranku cepat menjelma untuk menjejak kaki ke Tanah Suci.

Doaku mengiringi pemergian setiap insan bertuah yang berpeluang berkunjung ke Tanah Suci tahun ini agar mendapat haji yang mabrur. Insya'Allah...

















**Bila lah pula berpeluang menziarahi pusara arwah nenek disana? Al-Fatihah buat Hjh Dara Binti Unis yang meninggal dunia di Tanah Suci Mekah pada tahun 1992. Semoga dia mendapat syurga Allah. Amin

Wednesday, 21 October 2009

Bagi Mereka, Duit Hanyalah Kepingan Kertas

Pasti ramai yang berangan macam macam perkara yang hendak dilakukan dengan duit yang muncul berlonggokan didepan mata secara tiba tiba, kan? Tapi diorang ni relaks je, macam takde perasaan je tengok duit yang memang dah berlonggok longgok didepan mata. Kalau aku lah kan...hehe


Monday, 19 October 2009

Cepat Tapi Lambat

Sememangnya aku memang paling pantang dalam bab menunggu dan ditunggu orang ni. Kalau berjanji nak berjumpa baik dengan kawan kawan atau orang orang berkaitan kerja, aku akan sentiasa pastikan aku datang paling lewat pun setengah jam sebelum masa dijanjikan. Sebabnya aku tak suka masa aku terbuang dan sebab tu aku pun tahu orang yang akan tunggu aku berperasaan yang sama. Tapi memang susah la nak dapat jumpa orang yang on time ni.

Selalunya aku memang akan tercanguk melangut menunggu bagaikan menunggu buah hati pengarang jantung. Pada hal tunggu orang nak bukakan pintu je. Itu salah satu contoh di tempat kerja la. Tapi yang peliknya orang kita ni, kalau time pergi kerja boleh pulak on time. Itu pun selalu jugak punch card merah. Tapi time balik kerja, itu time orang kita paling peka dan tak akan lambat. Sama jugak time gaji keluar, tak ada masalah nak beratur cucuk duit kat atm tu.

Cerita pasal masa ni aku teringat satu kisah yang pernah encik bos aku ceritakan. Kononnya satu tempat di India, ada sebuah keretapi ni dikehendaki sampai di satu stesyen tepat jam 9.30 malam. Tapi setiap hari orang akan tunggu sampai dua tiga jam baru lah sampai. Setiap hari pun sama sampaikan orang dah lali dah. Tiba tiba di satu hari, keretapi ni sampai tepat jam 9.30 malam! Orang ramai pun berkerumun lah kat operator keretapi tu ucapkan tahniah. Semua pakat suka lah kan. Alih alih si operator ni cakap, "keretapi ni patut sampai 9.30 malam tadi!".

Semua orang tercengang. Rupanya keretapi tu dah 24 jam lewat. Tak ke naya tu?hehe...

Apa kena mengena cerita ni dengan tujuan asal aku membebel tadi ni pun aku tak tau tapi yang pastinya aku memang tak suka bab menunggu ni. Menunggu durian jatuh pun aku malas. Kalau dah jatuh tu aku kutip la, tapi nak menunggu kat bawah pokok tu jangan harap. Aku jolok ada lah.hehe...

Harapanku yang amat mustahil lah untuk tertunai, agar orang yang terlibat dalam hidupku mahupun yang tak terlibat, agar peka dengan masa. Jangan lah dibiarkan orang tertunggu tunggu. Kalau agak agak tak boleh nak tepati masa, boleh je bagitau kat orang tu mintak tangguh atau bagi spesific time, bila boleh sampai. Yela, kita tak tahu apa yang boleh jadi dalam perjalanan tu kan. Jadi, bila dah rasa diri terlambat jangan lupakan orang yang menunggu kita. Sekian saja lah adanya.hehe








Wednesday, 14 October 2009

Motor Lelong: Ada Berani?





MOTOR LELONG: Kalau ada pun yang nak beli motor macam ni, baik pikir betul betul. Rasa macam sama je macam basikal sarkis yang ada 1 tayar je tu.hehe

Tuesday, 13 October 2009

Cara Mudah Cari Duit Banyak Banyak Banyaks...






Kreatif betul diorang ni kan? Tapi seteruk teruk rupa gaya hidup diorang tu rasanya takda la sampai tergamak nak pecah masuk rompak rumah orang. Malam tadi rumah aku tu nyaris nak kena ganyang dengan jenis manusia yang tak pikir panjang ni. Mujur lah tak ada apa apa yang jadi dan tak ada barang yang hilang. Bukan ada apa pun dalam rumah aku tu yang boleh dia ambik dan terus jual dapat duit berkoyan.

Tapi naluriku kuat mengatakan beliau cuba mencari kunci encik getz, mujur kunci diletakkan jauh dari pintu depan ruang tamu tu. Pagi pagi tadi isteriku terpekik pekik tuduh aku tak tutup pintu malam tadi. Cuak gak aku. Turun turun tengok pintu ternganga luas termasuk daun pintu yang sangat jarang dibukak. Mujur gril ber-padlock dan tak dapat nak diumpil.

Walau apa pun aku bersyukur sangat tak ada benda benda atau kejadian yang tak baik berlaku kat rumah tu malam tadi. Selepas ini kena lebih berjaga jaga dan yang pasti langkah keselamatan yang lebih ketat harus aku pertimbangkan. Ada camera cctv yang kawan aku bagi 2 ke 3 tahun lepas, sampai sekarang aku tak sempat nak pasang lagi. Tengok la lepas ni macamana tapi security kat taman perumahan yang aku duduk tu memang nak kena sound la balik ni kang. Petang petang ngan lepas maghrib aku perasan diorang memang ada meronda. Tapi time tengah malam aku tak perasan pulak. Yang tido kat pondok guard tu memang aku perasan sangat sangat. Tengok lah nanti, kot kot aku nak buat gaya macam orang orang kat atas ni, letak kat pagar rumah poster besar besar macam kat bawah ni.hehe...









Monday, 12 October 2009

Aku Bukan Pembunuh!


Aku bukan pembunuh! Nak pijak semut pun aku kadang kadang kesian, inikan pulak nak membunuh seorang bayi yang tak berdosa. Dan langsung aku tak pernah bebel pasal cara cara gugurkan kandungan atau apa apa pun hal yang berkaitan dengan pengguguran baby ni sebab aku memang pantang kalau bab gugur menggugur ni walau apa pun alasan yang diberikan.

Entah macamana lah ada sorang penggugel ni boleh tersinggah blog aku ni semata mata kerana mencari pil gugurkan kandungan, mungkin lah sebab keyword yang dia cari pasal "nama pil gugur yang dijual di kuching".






Kuching???!!!

Ini yang buat aku rasa bertambah gusar dengan negeri kelahiran sendiri ni. Kerosakan akhlak semakin ketara. Budaya mabuk mabuk usah dikata, konon terpengaruh dengan majoriti kaum iban dan bidayuh disana. Saja dijadikan alasan sedangkan setahu aku kaum iban dan bidayuh yang sememangnya tak pernah mengharamkan arak sekadar menjamah tuak yang dibuat sendiri. Itu pun di hari raya gawai mereka. Yang berbangsa melayu, buat buat muka macam bidayuh atau iban. Kalau bercakap selepas minum tu memang lah dah tak bunyi melayunya kan? Boleh la buang syak wasangka orang yang dia tu berbangsa melayu.

Di dunia ni boleh lah nak sorok, boleh sangat sangat lah nak berlakon. Tapi di dunia sebelah sana nanti, tahu tahu sendiri lah.

Cuma itu lah, aku tak boleh nak sorok rasa keciwa yang meruntun jiwa melihatkan masyarakat melayu beragama Islam yang semakin hanyut dengan syurga rekaan mereka sendiri. Kalau aku bukak facebook, bermacam macam gaya menonggang arak yang mereka pertontonkan tanpa rasa malu mahupun segan. Yang tambah mengeciwakan, orang perempuan yang lebih lebih posing segala macam tu! Yang menariknya ada pulak gambar dia beraya mintak ampun dan maaf kat mak ayah dia. Kalau lah mak ayah dia tahu perangainya diluar, tak kah mereka keciwa?

Keruntuhan akhlak yang semakin teruk ni buat aku bertambah cuak dengan generasi akan datang. Keturunan aku sendiri nanti macamana? Apakah langkah serta kaedah terbaik untuk aku mendidik anak anak aku nanti dari terjebak sama dalam gejala ini tanpa menimbul rasa terkongkong atau rasa mahu bebas? Siapa ada jawapannya? Kaunselor? Majisteret? Ustazah? Sila tolong dan bantu aku dapatkan formulanya. Tapi...berlambak gambar anak anak kaunselor berpesta di pub. Tak kurang gambar anak anak majistret dan ustaz serta ustazah mabuk mabuk dengan pasangan masing masing.

Jadi, siapa yang ada formulanya? Kita pikirlah sendiri!



Thursday, 8 October 2009

Budak Genius

Cerita ini disalin dan dilekatkan sahaja, sila enjoy.hehe


Seorang guru, Cikgu Murni (Umur: 22) menghadapi masalah dengan salah seorang muridnya (Abu). Lalu guru ini bertanya kepada murid tersebut : “Apa sebenarnya masalah awak, Abu?”

Lalu Abu menjawab, “Saya terlalu cerdik untuk berada di darjah 4, kakak saya menduduki UPSR dan saya lebih cerdik dari dia, maka saya seharusnya berada di tempat yang sama juga!”.

Cikgu Murni dah tak tertahan. Dia bawa Abu ke pejabat pengetua. Sementara Abu menunggu di ruang tamu, Cikgu Murni terangkan keadaan tersebut kepada pengetua. Pengetua mengatakan yang dia akan berikan ujian kepada Abu dan jika Abu gagal menjawab, maka Abu harus kekal di darjah 3 dan berkelakuan baik. Abu dibawa masuk ke pejabat Pengetua dan Cikgu Murni terangkan pada Abu dan Abu bersetuju untuk ambil ujian yang akan diberikan.

Pengetua: Apa 3 x 3?
Abu: 9
Pengetua: Apa 6 x 6?
Abu: 36

Pengetua terus bertanyakan soalan2 berdasarkan tahap pencapaian murid2 UPSR dan si Abu mampu menjawab tiap soalan yang diberikan. Lalu pengetua memandang Cikgu Murni dan berkata, “Saya rasa murid ini sepatutnya berada di darjah 6″, Lalu Cikgu Murni berkata pada pengetua, “Saya ada soalan saya sendiri, boleh tak saya ajukan pada Abu?”. Pengetua dan Abu bersetuju.

Cikgu Murni: Apa yang lembu ada 4 di badan, tapi saya cuma ada dua?
Abu: (berfikir) Kaki
Cikgu Murni: Apa yang ada di dalam seluar kamu tapi tidak pada seluar saya?
Abu: Saku
Cikgu Murni: Apa yang bermula dengan huruf “K” akhir dengan “A”, ianya berbulu, berbentuk oval, nyaman dan mengandungi lapisan nipis keputihan?
Abu: Kelapa
Cikgu Murni: Apakah yang masuk keras dan berwarna “pink”, bila keluar lembik dan melekit?
Mata Pengetua terbuka luas dan sebelum sempat dia menahan, siAbu terus menjawab.
Abu: Gula-gula getah (Bubblegum)
Cikgu Murni: Apa yang mereka lakukan, lelaki secara berdiri, wanita secara duduk dan anjing secara tiga kaki?
Mata Pengetua sekali lagi terbuka sangat2 luas dan sebelum dia sempat hendak menahan si Abu terus menjawab.
Abu: Bersalaman
Cikgu Murni: Baik, sekarang saya akan ajukan soalan berbentuk siapakah saya, okay?
Abu: Baik Cikgu
Cikgu Murni: Awak memasukkan batang kedalam saya. Awak ikat saya untuk saya berdiri. Saya kebasahan sebelum awak.
Pengetua kelihatan resah dengan soalan yang diajukan oleh Cikgu Murni.
Abu: Khemah
Cikgu Murni: Jari memasuki saya. Awak menggesel-gesel saya bila awak teringatkan saya. Lelaki idaman akan mendapat saya dahulu.
Pengetua semakin resah dan tidak selesa. Lantas terus meneguk segelas Nescafe 3in1.
Abu: Cincin perkahwinan
Cikgu Murni: Saya ada bermacam-macam saiz. Bila saya sakit saya akan meleleh. Bila saya keluar, banyak tisu yang akan digunakan. Bila awak hembuskan saya, akan berasa lega.
Sekali lagi pengetua rasa amat resah dengan soalan yang di ajukan oleh Cikgu Murni dan ingin membantah, tapi si Abu mendahuluinya.
Abu: Hidung
Cikgu Murni: Saya batang yang keras. Hujungnya tajam. Saya akan datang dan masuk dengan lajunya.
Abu: Anak panah
Cikgu Murni: Sekarang saya akan ajukan soalan dalam Bahasa Inggeris, okay?
Abu: Okay
Cikgu Murni: What word starts with a ‘F’ and end in ‘K’ that means lot of heat and excitement?
Abu: Firetruck
Cikgu Murni: What word starts with a ‘F’ and ends in ‘K’ & if you cant get it you have to use your hand.
Abu: Fork
Cikgu Murni: What is it that all men have one of. It’s longer on some men than on others, the pope does not use his, and a man gives it to his wife after they are married?
Abu: Surname
Cikgu Murni: What part of the man has no bones but has muscles, lots of veins and loves pumping?
Abu: Heart
Pengetua menghembuskan nafas kelegaan bila mendengar jawapan yang diberikan oleh si Abu, lantas berkata “Baik hantar murid ini ke Universiti Malaya, jawapan yang saya fikirkan semuanya salah”.

P/s: Jika jawapan anda semua salah, anda adalah sama spesies dengan pengetua yang mempunyai pemikiran kuning. Heh Heh Heh