Pengikut Abang Bebel

Thursday, 9 April 2009

Kebabum Punya Cerita



Semalam tengahari, di restoran makanan segera ( yang semakin terkenal akibat boikot, cawangan air keroh melaka)

Perut sudah mula berkeroncong kerana dari pagi hanya dua ketul muffin yang menghiasi isi perut. Itu pun dimamah sambil memandu ke alor gajah seawal tujuh pagi lagi demi menyelesaikan tugasan yang diberikan encik bos. Lokasi, kilang honda di alor gajah melaka.

Pun begitu, bukan lah mengisi perut yang menjadi tujuan utama aku singgah di tempat kejadian. AKu perlu segera mendapatkan akses kepada internet demi menghantar beberapa email penting. Dalam masa yang sama, tak mahu ketinggalan mengupdet blog tersayang.hehe

Walaupun jam baru dua belas suku, restoran tersebut sudah penuh dengan pelanggan. Aku masuk kedalam mencari tempat duduk. Gagal. Separuh dipenuhi manusia manakala separuh lagi sudah dibooking untuk satu function yang aku tak tahu kenapa nak buat kat tempat sesak sebegitu. Aku mencari tempat duduk di bahagian luar yang turut penuh. Berjaya. Aku duduk dibahagian tepi, bersebelahan laluan pandu lalu di restoran tersebut.

Aku segera membuka laptop dengan penuh gaya seorang korporat (keparat ada la.haha) dan terus mengakses internet. Hampeh. Line ada cuma satu bar dan sangat tidak mencukupi untuk aku mengakses email opis dengan VPN. Namun aku tetap mencuba dan terus mencuba walaupun setiap percubaan berakhir dengan kegagalan. Angin kemarahan sudah mula menular didalam diri namun kutahan tahan kerana malu dengan khalayak ramai disekeliling. Sia sia aku bergaya penuh macho tadi kalau aku terus hangin disitu kan?

KEBABOOOOMMMMM!!!! KECEPERRRR!


Tiba tiba satu dentuman kuat kedengaran. Mujur bukan laptop aku yang meletup. AKu segera menoleh ke sumber bunyi dan sekilas itu juga aku terasa mahu segera terbang kearah seorang anak kecil yang terpelanting dirempuh sebuah kereta. Tapi aku lebih kepada terkedu sebenarnya.

Bagaimana si ibu dan bapa boleh lalai membiar si anak bermain di tengah laluan kereta tersebut?

Mungkin juga salah pemilik restoran yang tidak melengkapkan kawasan berkenaan dengan ciri ciri keselamatan yang perlu agar tiada kereta yang memecut di kawasan tersebut.

Yang paling aku pelik, kenapa lah si pemandu terlalu tergesa gesa hingga memecut dikawasan sempit begitu? Sudah lapar sangat kah? Atau mengejar harga RM5.95 yang ditawarkan restoran tersebut? Jam belum pukul satu pun, ada lagi dua jam? Kenapa mahu ribut ribut?

Hati sedikit lega melihatkan anak kecil tadi masih mampu berdiri dan berjalan. Kejadian berlaku terlalu pantas. Sambil merengek kesakitan, si anak didukung oleh si bapa. Mereka menuju ke hospital mungkin. Itu yang aku terdengar lah. Yang lagi best, mamat dalam kereta tu yang berbangsa cina, boleh dengan selamba meneruskan hajat mengorder makanan beliau. Takde isi perut langsung!

Kejadian tersebut membantutkan usaha aku. Dengan wifi yang gagal disambungkan dan manusia penuh sesak di restoran tersebut membuatkan perut terasa loya. Segera aku berambus dari situ menuju tempat yang lebih aman, tetapi tetap gagal mendapatkan line internet semalam. Tapi syukur, kerja disana selesai dan aku kembali ke pangkuan isteri dengan selamat. Chewah! poyo je.hehe





Tuesday, 7 April 2009

Ada Berani???


Kalau beginilah keadaan disetiap kaunter pertanyaan, aku sangat pasti tak ada yang berani mahu mengambil nombor giliran. Paling tidak pun mesti ada yang gatal tangan tarik picu bom tersebut dan campak kearah pekerja di opis berkenaan. Baru padan dengan muka diorang.hehe

Monday, 6 April 2009

MEN ARE JUST HAPPIER PEOPLE



NICKNAMES
If Laura, Kate and Sarah go out for lunch, they will call each other Laura, Kate and Sarah.
If Mike, Dave and John go out, they will affectionately refer to each other as Fat Boy, Godzilla and Four-eyes.

EATING OUT
When the bill arrives, Mike, Dave and John will each throw in $20, even though it's only for $32.50. None of them will have anything smaller and none will actually admit they want change back.
When the girls get their bill, out come the pocket calculators.

MONEY
A man will pay $2 for a $1 item he needs.
A woman will pay $1 for a $2 item that she doesn't need but it's on sale.

BATHROOMS
A man has seven items in his bathroom: toothbrush and toothpaste, shaving cream, razor, a bar of soap, deodorant and a towel .
The average number of items in the typical woman's bathroom is 337. A man would not be able to identify more than 20 of these items.

ARGUMENTS
A woman has the last word in any argument.
Anything a man says after that is the beginning of a new argument.

FUTURE
A woman worries about the future until she gets a husband.
A man never worries about the future until he gets a wife.

SUCCESS
A successful man is one who makes more money than his wife can spend.
A successful woman is one who can find such a man.

MARRIAGE
A woman marries a man expecting he will change, but he doesn't.
A man marries a woman expecting that she won't change, but she does.

DRESSING UP
A woman will dress up to go shopping, water the plants, empty the trash, answer the phone, read a book, and get the mail.
A man will dress up for weddings and funerals.

NATURAL
Men wake up as good-looking as they went to bed.
Women somehow deteriorate during the night.

OFFSPRING
Ah, children. A woman knows all about her children. She knows about dentist appointments and romances, best friends, favorite foods, secret fears and hopes and dreams.
A man is vaguely aware of some short people living in the house.


p/s: ini merupakan satu kajian rambang oleh seorang ahli fikir yang mungkin bertauliah mungkin tidak, tapi macam ada kebenarannya.hehe

Friday, 3 April 2009

Berapa Banyak Kunci Daaa???








Kot ye pun ada penyangak nak masuk membikin onar di dalam bilik disebalik pintu ni, aku sangat yakin penyangak tu takkan membuang masa untuk membuka satu persatu kunci tu. Baik beliau pecahkan saja.hehe

Begitu lah bayangan betapa tak selamatnya negara kita ni daripada golongan yang sumber pendapatan mereka adalah daripada mencuri hasil titik peluh orang lain. Makin hari makin teruk kes pecah dan samun. Itu belum masuk kes rogol dan bunuh. Yang aku kesian kat sorang mangsa ragut baru baru ni, koma akibat eksiden ketika mengejar peragut. Aku yakin tujuan beliau bukan lah mahu menjadi hero tetapi beliau sepatutnya lebih bijak bertindak. Menurut apa yang aku baca, beliau mengejar dengan menaiki motor dan melawan arus jalanraya yang mengakibatkan beliau bertembung dengan motokar lalu parah.

Aku pun akan rasa sangat bengang andaikata hasil titik peluh diragut sedemikian rupa tetapi langkah langkah pencegahan patut diambil bagi mengurangkan peluang untuk penyangak penyangak ni untuk bertindak liar begini. Kalau dalam situasi gadis tadi tu, aku pun tak tau nak bagi tips macamana nak dapatkan balik beg duit yang diragut tu tetapi peragut tu takkan dapat meragut kalau kita tak bagi peluang kepada mereka. Memang cakap senang, bila dah jadi pada diri sendiri baru tau. Itu ungkapan yang biasa kita dengar setiap kali menasihati. Memang aku sendiri pun tak tahu sama ada aku betul betul selamat atau tidak sehinggalah sampai masa menjadi mangsa golongan penyangak ni. Mintak mintak dijauhkan lah dan sama sama lah kita mendoakan agar golongan penyangak ini dibukakan pintu hati mereka untuk bertaubat dan seterusnya dimurahkan rezeki mereka dalam mencari rezeki yang halal. Amin...

Wednesday, 1 April 2009

Aku Suka Biarkan Gambar Bercerita.hehe



Berikut merupakan sebuah banglo hak milik kekal seorang jutawan negara ini. Rumah yang dah macam istana ni didiami seluruh ahli keluarga beliau dan turut dijadikan tempat bermesyuarat atas urusan bisnes beliau. Kalau lah aku berpeluang punya rumah begini...