Pengikut Abang Bebel

Friday, 3 April 2009

Berapa Banyak Kunci Daaa???








Kot ye pun ada penyangak nak masuk membikin onar di dalam bilik disebalik pintu ni, aku sangat yakin penyangak tu takkan membuang masa untuk membuka satu persatu kunci tu. Baik beliau pecahkan saja.hehe

Begitu lah bayangan betapa tak selamatnya negara kita ni daripada golongan yang sumber pendapatan mereka adalah daripada mencuri hasil titik peluh orang lain. Makin hari makin teruk kes pecah dan samun. Itu belum masuk kes rogol dan bunuh. Yang aku kesian kat sorang mangsa ragut baru baru ni, koma akibat eksiden ketika mengejar peragut. Aku yakin tujuan beliau bukan lah mahu menjadi hero tetapi beliau sepatutnya lebih bijak bertindak. Menurut apa yang aku baca, beliau mengejar dengan menaiki motor dan melawan arus jalanraya yang mengakibatkan beliau bertembung dengan motokar lalu parah.

Aku pun akan rasa sangat bengang andaikata hasil titik peluh diragut sedemikian rupa tetapi langkah langkah pencegahan patut diambil bagi mengurangkan peluang untuk penyangak penyangak ni untuk bertindak liar begini. Kalau dalam situasi gadis tadi tu, aku pun tak tau nak bagi tips macamana nak dapatkan balik beg duit yang diragut tu tetapi peragut tu takkan dapat meragut kalau kita tak bagi peluang kepada mereka. Memang cakap senang, bila dah jadi pada diri sendiri baru tau. Itu ungkapan yang biasa kita dengar setiap kali menasihati. Memang aku sendiri pun tak tahu sama ada aku betul betul selamat atau tidak sehinggalah sampai masa menjadi mangsa golongan penyangak ni. Mintak mintak dijauhkan lah dan sama sama lah kita mendoakan agar golongan penyangak ini dibukakan pintu hati mereka untuk bertaubat dan seterusnya dimurahkan rezeki mereka dalam mencari rezeki yang halal. Amin...

2 comments:

mamaelly said...

macam pintu rumah elly kat johor je abg...

kat pintu gril depan ada 3 mangga...pastu bukak kunci pintunye lagi...

gril belakang pun sama gak...

heheh puncanya sbb rumah dah 3 kali dimasukki pencuri

kodok jambul said...

dan tanpa disangka, bebelan mu itu membuatku tersengih, ada logik, ada humor, ada sinis...

menarik!

ail bi bek, astalavista bebeh!

!^_^

"support jambulism"