Daisypath Anniversary Years Ticker

Pengikut Abang Bebel

Sunday 17 August 2008

Misteri 333 Selesai

333

Itulah angka yang menghantui Encik Mac Taylor dalam siri CSI:New York musim keempat. Tidur beliau diganggu setiap malam tepat jam 3.33 minit pagi apabila ditelipon oleh seseorang yang cuma nak kacau beliau. Hatta ketika Encik Taylor ini sedang berusaha menipu OT di dini hari pun orang ni talipon.

Bermacam andaian dibuat oleh Encik Taylor dan ahli pasukan beliau yang amat kukagumi. Semakin dekat dengan petunjuk kepada panggilan misteri, semakin ramai yang turut dibunuh oleh pemanggil misteri itu untuk memberikan petunjuk kepada encik Taylor.

Semakin hampir kepada penyelesaian kes tersebut, Encik Taylor semakin pasti yang pemanggil misteri itu sedang berusaha mencungkil rahsia beliau. Ada juga ahli kumpulan beliau yang mula tension dengan misteri yang melanda department tersebut. Malah ada yang membuat andaian semua misteri ini dirancang oleh suku sakat kuntilanak dari jawa tengah.

Lihatlah betapa seriusnya muka beliau. Ada jigsaw 3-D rupanya, aku baru tau.hehe

Segalanya mula terjawab apabila Encik Taylor mendapati lelaki misteri 333 ini sebenarnya cuba memberitahu beliau tentang perkara silam yang berlaku 30 tahun sebelum ini. Aku pun belum lahir.

Encik khinzir sering menjadi mangsa untuk menguji jenis senjata yang digunakan penjahat

Alkisahnya encik Taylor di zaman budak budak, join dua beradik encik Will dan Encik Jimmy menghantar bungkusan yang pada masa itu tak diketahui adalah dadah. Dipendekkan cerita, Encik Taylor gagal menembak penjahat yang membelasah Encik Jimmy hampir mati. Encik Will yang melihat Encik Taylor tergamam dengan pistol ditangan, merampas pistol tersebut lalu menembak penjahat tadi. Namun sudah terlambat kerana abang beliau Encil Jimmy sudah pun mampus keras dibelasah. Hakikat tersebut dapat diterima oleh Encik Will walaupun amat berat kerana beliau amat sayangkan abangnya itu. Namun tidak bagi adik mereka yang bongsu Encik Drew. Beliau lah lelaki 333 yang membuat onar dalam ini cerita.

Terperangkap namun sebagai hero, Encik Taylor tetap menang di akhir episod ini

Namun aku salut dengan encik Drew ini kerana beliau amat kreatif dalam siri pembunuhan beliau semata mata untuk memberi petunjuk kepada Encik Taylor. Encik Taylor yang selama ini memang aku kagumi di atas kesinisan beliau tapi sangat serius dan penuh dedikasi ketika menyelesaikan kes kes sukar. Nama sebenar beliau Gary Senise melambangkan betapa sinisnya diri beliau sejak lahir mungkin. Tapi aku suka dia. Pantas berfikir dan amat serius. Tak lah terlalu cool seperti Encik Horatio dalam CSI Miami tapi aku rasa dia lebih bagus.

Dendam. Itu lah punca ramai nyawa tak tahu apa apa menjadi korban lelaki misteri 333 tadi. Kita juga berdendam kan? Kadang kadang disebabkan akak jual cendol pun kita boleh nak berdendam. Kurang sebijik je kacang merah dalam cendol, terus kita burukkan akak cendol tersebut di kalangan rakan rakan dan pelanggan tetap akak cendol tersebut. Macamana lah beliau nak maju? Macam mana lah beliau nak bukak kedai cendol yang mega mega?

Kerna sebijik kacang merah, boleh boikot sampai macamtu sekali. Menambah dosa sendiri menabur fitnah. Kenapa tidak berterus terang je dengan akak tersebut. Mungkin beliau silap kira kah. Apa kah. Akak cendol ini sekadar contoh betapa mudahnya kita nak berdendam. Tak ada kena mengena dengan sapa sapa pun. Berhenti lah dari menanam dendam. Kan baik menanam kangkung dibelakang rumah ke, tanam anggur ke, asalkan jangan tanam dendam. Tak ada faedahnya apatah lagi dividen. Biar lah orang buat jahat kat kita asal kita tak buat yang sama kat orang lain. Apa bezanya kita dengan penjahat tadi kalau turut sama berdendam? Sama saja, pendendam. Renungkanlah bersama...

11 comments:

S.YanaZ said...

MemBebel,
Ahh...ruginye tak tgk 333!

:/

Rahimin Idris said...

woi, 333 tu nombor rumah mak aku la! sungguh. tak perlu sumpah mubahalah la...

poyotito said...

peh..ending yang menarik!
horatio lagi best wei.
muka nak rilek je.
cilakak!

salam kenal bak kata lu.

Rajuna said...

dendam adalah kitaran normal manusia yang cemburu hi hi hi

Suka Bebel said...

s.yanaz, anda belum termasuk dalam golongan yang rugi kalau bukan dari golongan pendendam. :)


rahimin, kejadian bunuh tu mungkin bermula dari rumah emakmu


poyotito, terlampau relaks si horatio tu sampai aku naik menyampah. ngorat awek pun buat aksi cool. aku rasa baik kau baca entry aku bertajuk maki dan hamun agar pekataan cilakak tu ditukau kepada cicakak

rajuna, cemburu masih boleh terima asal jangan melampau yang seterusnya menimbulkan kedengkian

PuTeRi CaHaYa said...

yer ler...x baik dendam2... kita jg yg sakit ati...
baik nyer, kita cool jer..
terasa badan nak berapi jer, simbah jer dgn air...
x pun, muhasabah diri setiap masa..insyaAllah..

Salam
(",)

nasazfrog... said...

hai salam singgah... ngeri siot tgk lori langgar...

Adam said...

uiii .. minat sangat ker dengan csi? .. eheheh! house pun best gak .

Suka Bebel said...

puteri, kalau ada sungai berdekatan terjun je tapi kalau perigi jangan terjun lah.


cik katak@frog, mekasih singgah.ati ati melompat ye?hehe


dakjaat, makseh pok singgah sitok.br mula blaja

Anonymous said...

woh..
bebel dh makin ramai peminat~

haha

Suka Bebel said...

azwan, peminat kah?hehe...tak niat kumpul peminat pun.sekadar kongsi2 pengalaman hidup. Biar student macam kau ni terdedah dgn dunia luar, alam org bekerja.ha ha