Pengikut Abang Bebel

Thursday, 21 August 2008

Mari belajar bahasaku 1


Mari mari mari! Rapat rapat rapat!
Kita belajar sama sama. Ha ha

Seperti yang kujanjikan, dek kerna ramai yang musykil dengan bahasa orang kampungku nun jauh di sarawak, maka, aku pernah berniat mahu bikin kamus. ha ha ha lagik.

Aku mulakan dengan perkataan yang paling mudah tapi bakal mengonfiuskan anda dan kaum kerabat anda. Kunamakan disini bahasa aku dan bahasa kita. Bahasa kita tu bahasa kita lah. Perkataan kita hari ini ialah - k.a.r.a.t.

Dalam bahasa kita, sudah maklum tahu karat ini apa, karat dalam bahasa aku disebut bertega. karat=bertega. Sebut betul betul - ber.te.ga. 'te' hendak lah disebut seperti te.gak. Sama bunyinya. Aku malas nak sertakan audio. Tak reti sebenarnya. ha ha ha

Karat juga turut digunakan dalam bahasa aku. Ini part yang paling aku suka sebab perkatan berkarat digunakan untuk sejenis perbuatan sahaja dalam bahasa aku yang bermaksud berkelahi, tapi, untuk kucing sahaja. ha ha ha ada yang dah pening

Okeh, takpe, kita tengok contoh penggunaan ayatnya pulak. Alang alang aku dah sebut kucing tadi, sila perhatikan ya:

karat=bertega;

Bahasa aku;
Tangga kitak pusak ya berkarat lok, ganas kali jak.

Bahasa kita,
Kau tengok kucing tu bercakaran, ganas betul lah.


Sekarang, kita pusingkan balik, karat dan bertega dan lihat apa jadik.

Bahasa aku;
Tangga kitak pusak ya bertega lok, ganas kali jak.

Bahasa kita;
Kau tengok kucing tu berkarat, ganas betul lah.


Ha ha ha...jauh lari maksud dua perkataan kan? ha ha ha!

Ada faham? Takda faham? Korang p k lah sendiri. Jumpa lagi dengan perkataan perkataan baru di lain kali. ha ha ha

7 comments:

Princess Redbloodsnow said...

hahaha..nya lah ya kowhhhhhh..hiksss
oiiitttt..tak miak cney owh?

MiSZuE said...

wakakaka ade cikgu bahase sarawak aaa..

best2...:P

lagik cikgu!

Dakjaat™ said...

ni budak sarawak area kuching neh .. ekekee! sama la dengan zie comot tuw.... ;p kahkahkah! *tarit telinga zue kakya lari laju2 balit ke miri*

Suka Bebel said...

princess, makseh singgah sitok.hehe...mek org serian tapi merantau di negeri urang


miszue, ada lagik pas ni tp aku charge la.ha ha


pok dakjaat, serian lah pok.sik la jauh dr kuching

Princess Redbloodsnow said...

Dak jaat -->> ko nak tarit tinga sapa ya mikoooo oiiii..nak tarik tinga mek ka tinga zue..mun nk tarit tinga zue..ape kes kaka swak indah..ney nya paham kowh..hahaha.


owh org serian duhal ktk tek, bebel
**haha..aku tunggah mek nama bebel tak..gik asa..kahkahka**

Suka Bebel said...

udah lah, kelaie dik nya duak tok disitok.lak ngerepak ku lak.hehe..tunggah lah mek bebel sia,sik kesah langsung.mek nunggah ktk salji merah kah mcmney?ha ha

coba ktk madah cara makei nuffnag ya.dpt brapa juta dah duit ktk?hehe

ellysyafina said...

uhuk uhuk uhuk